Thursday, July 26, 2007

Moments of Truth Pt. 2

Outside of Public Enemy, Gangstarr was my favorite rap group. Peep my myspace handle. Their formula never changed from record to record, but it was enhanced and updated with each release.
They remain one of the most consistent duos in hip hop, even if they're taking a break from each other right now.

The first part of the interview was posted in November of 2006.

Part 2.

CRAIG: How did you get the idea to put jazz in a rap record?

PRIMO: Well, I use anything that's funky ... It ain't even about bein' funky. We have to make it funky. It could be a sample that just fits the atmosphere of what we're doin'. It could be jazz, R&B, soul, rock, classical, anything that has a that type of sound, that sounds like a Gangstarr vibe, I use. There's a lot of jazz elements in a lot of our songs, but the intent is not to try to do jazz rap or try to just use jazz samples. I use anything that just sounds fly.

CRAIG: Okay.

PRIMO: If I rub your hat, and it sounds fly, I'm a loop it. You know what I'm sayin'? Like "Just to get a rep." Good example. That wasn't jazz that I sampled, but when you heard it, it has sort of a scary type of a bass line, a haunting type of a track. The way he told a story, it went together, the way he said it, the music had that little eerie type of feelin'. Same way with "Take It Personal." They way he sounds like he's angry about situations, it's like a creepin' up on ya track, the piano sounds like its comin' out of the woodworks and shit. Oh, Excuse my language.

CRAIG: "Take it Personal" sounds angry. Was there anything you were angry about? It's a very specific record.

GURU: It's specific. I mean, everybody has feelings like that. Some people say 'don't take it personal,' I'm sayin' take it personal. If you have a so-called friend, and they backstab you, you don't feel like 'don't take it personal.' You feel like Take it Personal.' When I see you I'm gonna be be mad, so don't say nothin' to me or we gonna be fightin or whatever. I'm sayin' –

PRIMO: Like you and your man right here, if y'all believe in each other and what y'all are doin', if all of a sudden he don't come through or – Say he took the camera, not sayin' you go'n do it my man, say he took the camera, took the film, and sold it to CBS or somethin' to air, and you'd be sittin here goin', 'I can't believe that!' Instead of just sayin' "Damn!" to yourself, I'm sure you want to have feelings of "Man, I wanna get back to him, for what he did, 'cause he really hurt me here, (Primo thumps his chest.) When it's someone that you really believe in and trust, it hurts here, when they actually backstab you. And that was one opinion in the song. There were three different opinions. The second verse was about sampling, about how we hate how people are blowing the sampling thing out of proportion. We feel the same way Stet and Kane said back in the day, if we didn't bring back alive old beats, you wouldn't survive.

CRAIG: Would you consider working with R&B artists?

PRIMO: It really depends on what the song is about. The song, the subject matter the artist, it all has to go like a hand and glove.

CRAIG: Anything else y'all wanna say?

GURU: I just wanna say keep watchin'' this program. 'Cause they got the real stuff, underground hip hop at its best.

PRIMO: Be yourself, be yourself, be yourself, Know yourself. Much respect to these brothers right here, yo, cameraman too, film yourself real quick, man.

MAURICE: I got a question.

PRIMO: The cameraman has a question, hold up.

MAURICE: DJ Premier, I want to know, other than yourself, who is the best dj out there?

PRIMO: I got a few. I like Jam Master Jay, my main man DJ Scratch form EPMD, that's my boy. Richie Rich from 3rd Bass, Mister C, Grandmaster Flash, Jazzy Jay, aw, it's too many. DST, Grand Wizard Theodore, Tat Money with Kwame, Miz, DJ Alladin, DJ Muggs, Baby G from Dallas, it's so many man. Flamboyant, Plastic Man ... aw man, I know I missed some. Steve D from Harlem, that brother's nasty, Chill Will and Barry B. It's a lot of good DJ out there. Whoever I missed, I know what's up, but my brain is on the gin and tonic tip right now. Peace out and much love to all you black people out there. Peace.

No comments: